WK Loting, Vakantie Kruger & Swaziland + Kerst - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Tom Vrenken - WaarBenJij.nu WK Loting, Vakantie Kruger & Swaziland + Kerst - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Tom Vrenken - WaarBenJij.nu

WK Loting, Vakantie Kruger & Swaziland + Kerst

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Tom

28 December 2009 | Zuid-Afrika, Genadendal

Wamkelekile,

Leuk dat jullie er allemaal weer zijn om mijn verslag te lezen. Waarschijnlijk wordt dit een zeer lang verslag aangezien ik al een hele tijd niets meer heb geplaatst. Dus mocht je naar de toilet moeten of denken dat je binnen nu en het komende half uur dorst of trek zult krijgen… pak dan nog even snel iets erbij, dan kun je daarna weer genieten van mijn avontuur in het verre Zuid Afrika!

Ik begin met onze eind presentatie hier. Deze was op donderdag 3 december. Robert & ik hebben deze met glans doorstaan en geheel in het engels. We kregen er prima reacties op! Na deze presentatie zijn Robert & ik direct vertrokken richting Houtbay (bij Kaapstad). De andere presentaties hebben we jammer genoeg niet kunnen zien, maar wij hadden belangrijkere dingen aan ons hoofd. Na in Grabouw Dennis & Lars opgehaald te hebben zijn we direct naar Houtbay gegaan. Hier was de organisatie Bafana kids aanwezig. Een organisatie die in sloppenwijken (townships) voetbalteams opzet en ze aankleedt. Kansarme kinderen krijgen dus zo de kans om te sporten (lees: voetballen). In Houtbay was deze organisatie vandaag aanwezig met het geven van clinics. Niet dat Houtbay zo arm is (juist het tegenovergestelde), maar ze wilde daar een demo geven met Nederlandse ex profspelers. Aron Winter, Pierre van Hooijdonk, Ronald de Boer & Ruud Gullit waren aanwezig. We konden de training als VIP gasten meemaken. Helaas waren alle gasten VIP! Maar het ging om de VIP lijst, anders kwam je niet binnen! Tussen alle gasten zat ook nog eens Erica Terpstra die ons daar aan allemaal verschillende organisaties gelinkt heeft. Erg nuttig om haar daar te spreken dus!

Vrijdag 4 december was zoals iedereen (hoop ik) weet de officiële WK loting voor het WK in Zuid Afrika van 2010. Met 17 studenten waren wij present in Kaapstad op Long Street. Op een besloten feest waar we voor 12 euro kaarten voor hadden gekocht kregen we ook nog een oranje t-shirt. Velen vielen dus heel erg op. Maar de hele tijd op het feest blijven is ook niet alles, dus hebben we heel Long Street onveilig gemaakt (alsof dat nog niet zo was:P).. In ieder geval was Long Street BOMVOL.. een happening om nooit te vergeten zo mooi was het! En uiteraard hebben we (Nederland) een leuke poule geloot!

Op de verjaardag van Sinterklaas hadden wij onze community day. Deze begon voor ons al om 6 uur ‘s ochtends met opbouwen, klaar zetten en de vele plooien glad strijken! Uiteraard waren er weer een heleboel dingen niet of niet goed geregeld. Zo hadden we een grote tent laten komen, die uiteindelijk maar 4 bij 4 was of zo! Te klein voor de film. Verder hadden we ook een soort party tenten laten komen als soort van verkoop kraampjes. Nou waren de tentstokken er wel, maar geen enkel tentzeil. En dan is het pas 7 uur! Maar, maak nie saak nie! We hebben een fantastische dag gehad die we uiteindelijk met de Bergstraat studenten bij ons hebben afgesloten met een braai! Linda, Franka (Bergstraat 1), Majorie, Lisanne (Bergstraat 23) & Robert & ik (Bergstraat 17) hebben het niet laat, maar wel heel gezellig gemaakt. Met een prima evaluatie zoals het hoort :P

8 december hadden we een officieel afscheid. Mr. Edson, de directeur van Bereaville Primer ging namelijk met pensioen. Naja, pensioen.. hij gaat zich omscholen tot dominee. Maar daarvoor was een hele afscheidsdienst in de kerk geregeld waarbij Robert & ik samen met Linda & Franka als soort van afgevaardigde van de studenten waren uitgenodigd. Aangezien Mr. Edson heel erg veel voor Robert & mij met betrekking tot de sport heeft gedaan konden we dit absoluut niet laten schieten! Daarna was het meteen door naar Caledon waar we tot in de late uurtjes (‘t was pas half 2!) nog afscheid hebben genomen van Mirte die helaas alweer naar huis ging!

Vrijdag 11 december was voor Robert een baie spannende dag, want Sandra zou ’s avonds aankomen! Na de gehele week heel druk te zijn geweest met onze scriptie was het vrijdag avond 5 uur tijd om te gaan ontspannen. Even eten en toen ging Robert alweer naar Kaapstad voor Sandra. Linda & ik bleven achter. Linda bleef logeren aangezien ze anders alleen in huis zou zitten, dus hebben we maar een All Stars marathon gehouden tot dat Robert & Sandra om half 2 thuis kwamen!

Zaterdags Sandra meteen welkom geheten met een Dutch braai (gewoon lkkre bbqe) en zondags de Spa in Caledon gepakt. Maandag vervolgens Robert & Sandra weg gebracht, want die gingen samen lekker 10 dagen op vakantie. Linda en ik bleven samen achter en hebben vervolgens die maandag onze eigen vakantie geregeld.

Woensdag ochtend was de opening van de speeltuin in Bereaville. Linda & Franke hebben zich daar heel erg voor ingezet en uiteindelijk deze speeltuin ook gefinancierd. Compleet met 2 prullenbakken, 2 bankjes een hek erom staat er nu een heel mooi klimtoestel met 2 schommels en een glijbaan. De opening werd officieel gedaan die ochtend en daar was ik dus bij present! De kinderen, maar eigenlijk de hele community was zeer positief en de meiden kregen super veel complimenten. Na 2 uur was het voor Linda & mij tijd om snel te gaan. We moesten immers nog anderhalf uur rijden naar Kaapstad om vervolgens ons vliegtuig te halen richting Johannesburg. Na een goeie vlucht moesten we nog 2,5 uur rijden naar Ermelo…. Daar waren we samen de enige 2 personen die in dat hostel bleven slapen!

De volgende dag was het op naar Swaziland via Amsterdam. De grens van Swazi was makkie en dus reden we snel door richting Mbabane (de hoofdstad van Swaziland). Hier aangekomen wilde we eigenlijk lunchen, maar we hadden al snel door dat we echt de enige blanken waren. Dus voelden we ons niet bepaald veilig en zijn we maar niet uitgestapt. We zijn maar meteen naar de Ezwulwini valley gereden. Daar ligt het Mantenga Culturel Village. Een dorp waar nog echt volgens de oude gebruiken wordt geleefd, compleet met medicijn man. Na eerst geluncht te hebben aan de voet van een waterval zijn we dit dorp gaan bezoeken. Heel erg mooi om dit allemaal mee te maken. Linda & ik hebben ook typische klederdracht aan gehad. Linda een soort rok met topje en een bezem in de hand :P Daarna was ik aan de beurt. Ik had niet veel aan… alleen een lendendoekje! Als klapper op de vuurpijl hebben we uiteindelijk ook nog een echte culturele dans mee mogen maken. Het spektakel duurde 45 minuten, maar was geweldig mooi op te zien. Dans, zang & spektakel.

Vrijdag wilde we eigenlijk stoppen in Manzini (de 2de grootste stad van Swazi), maar weer hetzelfde. Geen lekker gevoel erbij! Dus maar weer door. Swaziland uit was weer een makkie en dus vervolgde we onze weg richting Komatipoort (dorpje net onder Kruger National Park). Aangezien we de grens met Mozambique ook naderde en het pas 1 uur was wilde we eigenlijk even Mozambique in. Even de grens over voor de stempel in het paspoort en daar wat rondrijden om tegen het einde van de middag weer terug te gaan. Zuid Afrika uit was nog makkelijk, maar Mozambique in…. Pfff…… niet normaal! Er was een jongen die ons hielp met invullen van de gehele reutemeteut. Toen we uiteindelijk het kantoor in moesten om de formulieren in te leveren commandeerde hij ons dat Linda perse in de auto moest wachten. Ik met haar naar de auto, zij erin met sleutels en alles op slot. Afspraak: als ik bij de auto ben doe je pas open! Binnen was het al helemaal een chaos. Ons was verteld dat we 70 rand pp moesten betalen en 150 voor de auto of zo. Uiteindelijk moest ik 250 rand voor de auto betalen en een visum kopen van 170 rand pp. Dit vonden we een beetje te ver gaan voor 3 uurtjes Mozambique en dus besloten we om te draaien. Na veel gezeik en gezeur kregen we onze papieren terug en konden we gaan. Toen moesten we ZA weer in. Geen papieren van de auto (huurauto) en dat was wel lastig. Na 15 minuten lullen als brugman in het Engels mochten we toch doorgaan ZA in! Eindelijk!

Zaterdag was KRUGER dag. Om 10 uur waren we in het park en hebben er de hele dag rondgereden. Olifanten, Neushoorns, Zebra’s, Giraf, Wildzwijn (Pumba ZONDER Timon), heel veel herten en wat mooie vogels zagen we op de eerste dag. Het is eigenlijk een hele grote dierentuin waar je met je auto doorheen rijdt. Het is heel erg mooi! De beesten steken recht voor je auto over en komen heel erg dichtbij. ’s Avonds sliepen we in Billy Bongo Backpackers. De eigenaar kwam ons begroeten maar stonk heel erg naar alcohol en kwam dronken over. Na 10 minuten gaf ie dan ook maar toe heel dronken te zijn! Erg leuk. Opnieuw waren we de enige 2 gasten in het hostel.

Zondag de panorama route gereden. Een route langs adembenemende mooie dingen. Gods Window is een uitzicht punt waar je echt super ver kunt kijken! Het is zo mooi. Bijna niet te beschrijven hoever het uitzicht reikt! Daarna door naar de Three Rondavels in Blyde River Canyon. Ook daar was het uitzicht adembenemend. Heel mooi om te zien en zeker de moeite waard als je een keertje in de buurt bent ;). Hierna meteen naar Kruger om meer beestjes te spotten. Want we gingen nu half weg Kruger in en wilden helemaal omlaag. Dit was eigenlijk 7,5 uur rijden en je moet er voor half 7 uit zijn. Toen we erin gingen was het net 12 uur. Dus eigenlijk te weinig tijd. Je mag ook maar 50 km/u op de verharde wegen en 40 km/u op de onverharde. Dus weinig hard rijden. We hebben het uiteindelijk toch gehaald, maar vraag niet hoe! :P. Deze dag weer veel gezien: Olifanten, Neushoorns, Wilde Zwijnen, veel Hertjes, Nijlpaarden, Giraffen, Zebra’s, Buffels en ook eindelijk een Leeuw! In de avond weer lekker uit eten, alleen stak er intussen een soort tropische storm op! Het was echt heel hard waaien, veel wind en een heel hard onweer!

Maandag erg vroeg op om nog een stukje Kruger te kunnen doen om daarna naar Johannesburg te rijden! Want ja, onze vakantie zat er alweer op. Helaas, maar waar. Toch nog wat beesten gezien en met name de mannetjes leeuwen waren adembenemend om te zien. Het waren er 4 en op 10 meter denk ik, maar je kon ze heel goed zien. De beesten zijn niet super actief door de warmte en zo, maar ze zijn er wel. Enige smetje is dat we geen Luipaard of Cheeta hebben gezien. Maar oké, verder hebben we heel erg veel gezien!

Gisteren maar even rustig aan gedaan en de was vooral gedaan. Vandaag opnieuw een rustige dag gehad, straks even squashen in Grabouw met Dennis & Lars. Daar pitten en morgen Robert & Sandra in Kaapstad ophalen. Dan de laatste voorbereidingen doen voor Kerst en morgen avond naar de kerk met Lisell! De eerste keer dat we naar de kerk gaan in ZA.. Lijkt me heel erg leuk!

Dan Kerst… Met alle studenten die Lisell begeleidt hadden we eerste kerstdag een lunch bij haar. Een lunch voor ZA begrippen is gewoon een miljoen groot diner maar dan tijdens lunch tijd! ’s Ochtends zijn we eerst gaan helpen met de laatste voorbereidingen. De meiden moesten Lisell helpen met koken, de jongens mochten voetbal kijken…. Niet? Nee, Robert & ik moesten samen met Mark (de man van Lisell) de tafels & stoelen overal ophalen en de tafel in orde maken! Heerlijk gegeten! Werkelijk waar! Van alles wat en super uitgebreid. Verder moest ik voor Lisell de champagne regelen. Een flesje of 10 zei ze, ik kwam aan met 15 flessen (1 fles = 3 euro). Toen we om 6 uur allemaal naar huis gingen waren er nog 2 (halve) flessen over! Daarna even thuis in Bergstraat 17 wat rustig aan gedaan (lees uitbuiken). De meiden gingen filmpje kijken in onze tv kamer en Robert, Sandra, Linda & ik gingen weer verder met onze favoriete bezigheid: Skip bo! Daarna was het op naar het feestje bij Daan. Het was een dooie boel toen we aankwamen, dus besloten we met ze 4 maar een ander spel te spelen. Halli Galli (drankspel met kaarten). Het was een razend succes wat zowat iedereen heeft meegedaan.. sommigen haakten af door de drank (de overvloed ervan), andere omdat ze geen zin meer hadden. Wat ik wel weet is dat ik me de hele avond prima heb vermaakt!

2de kerstdag was overdag met name rustig aan doen. Tegen de middag richting Grabouw (naar Fort 11) om daar deel te nemen aan de poolparty. Uiteraard de gehele middag zowat weer skip bo gespeeld. Omdat het zoals ALTIJD slecht weer was in Grabouw is er van de pool weinig terecht gekomen. Bovendien was het een vrij rustig feestje. Uiteraard MET braai!

Vanmiddag (maandag 28 december) ga ik met Linda, Franka & Lisanne richting Kaapstad. Robert & Sandra zitten er al sinds gisteren. Komende paar dagen zitten we daar om de Tafelberg te beklimmen en Robbeneiland te bezoeken. Belangrijkste nog wel is daar met alle studenten Oud & Nieuw te vieren op Long Street! En dan gaat het aftellen pas echt beginnen… dan is het al helemaal niet lang meer! 15 januari gaan we alweer naar huis. Dan heb ik hier 5 maanden gezeten. Wil er nog even niet aan denken, want vind het hier te mooi en te leuk!

Nou, misschien valt het dan toch nog mee. 3 weken samengevat. En mijn vakantie. Hoewel dit wel een beetje beknopt is allemaal, denk ik dat iedereen er wel een goed beeld van kan maken!

Groetjes van het echt warme Zuid Afrika!

tata

• 28 December 2009 - 11:43

Paps:

héhé, het staat er weer op. fijn om te horen/lezen hoe goed het met je gaat.
    prettige jaarwisseling.
    paps

• 28 December 2009 - 11:43

Luuk Vrenken:

Mooi verslag! Wel lang.. Bedankt voor de waarschuwing! Ik ben bijna klaar voor vertrek naar het buitenland.. Inpakken en alles bij elkaar zoeken en dan gaan met die banaan.. Duurde wel lang de tijd tussen de 2 verslagen.. Mag wel wat vlotter! Potverdikkeme! Alweer bijna in Nederland! Lekker koud hahahaha.. Ik spreek je eind mei wel weer! Dikke doei, je held