Sandboarden & maximale drukte! - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Tom Vrenken - WaarBenJij.nu Sandboarden & maximale drukte! - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Tom Vrenken - WaarBenJij.nu

Sandboarden & maximale drukte!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Tom

01 December 2009 | Zuid-Afrika, Genadendal

Wamkelekile,

Inmiddels is het alweer even geleden dat ik een reisverslag heb geplaatst, maar we hebben het op dit moment ook wel heel erg druk! In mijn laatste verslag praatte ik uitgebreid over onze bungee jump, nog steeds voelt dit als een absoluut hoogte- (of figuurlijk diepte-) punt van onze trip. Dat weekend was gewoon fantastisch en heeft er zeker toe bijgedragen dat de batterij weer volledig opgeladen is en we weer helemaal door kunnen met onze scriptie hier in Zuid Afrika.

De week na de bungee hebben we achtereenvolgens les gegeven op Greyton Primer, Genadendal primer (niet echt, want om 8 uur ’s morgens mochten we weer naar huis omdat ze niets voor ons te doen hadden:S) en Bereaville Primer waar ik op donderdag 12 november 2009 mijn eerste volledige dag in het Afrikaans heb les gegeven. Dit gaat natuurlijk niet zomaar ineens, maar het ging me toch vrij goed af. De leerlingen waren ook heel hulpvaardig en wilde ons graag helpen met woorden die we niet wisten of verbeteringen in onze zinnen. Uiteindelijk kreeg ik bij graad 6 bij Mister Basel Karelse een warm applaus, hij vond het wel echt knap dat ik het zomaar deed. Inmiddels geeft Robert ook volledig in het Afrikaans les en merk je dat de leerlingen zich fijner voelen en dat ze veel normaler op ons reageren dan daarvoor. Onderling respect misschien? Wat ik weet is dat ik er zelf best trots op ben dat het me lukt en dat we daar ook complimenten voor krijgen. Het is en blijft niet makkelijk!

Die donderdag hadden we ook een heel speciaal feest. In Nederland is natuurlijk de 11 vd 11 een carnavalsdatum waarop de prins bekend word gemaakt. Nou was er het idee dit ook in ZA te vieren, maar door verschillende redenen en verplichtingen kon dit niet. Lars vierde zijn verjaardag die donderdag en besloot dat iedereen verkleed moest komen en dat het in carnavalssfeer allemaal zou moeten gebeuren. We hebben een geweldige avond gehad!! Iedereen was verkleed de een uiteraard origineler dan de ander, maar da maak nie saak nie… Robert ging verkleed als cricket speler en ik heb in the office bokshandschoenen gevonden, dus ging ik als bokser. Een leuke verjaardag!

Zaterdag 14 november hadden we van de Maxonia (school in Grabouw) een feest bij de club JT’s in Grabouw. Uiteraard waren we daar weer present en we bleven vandaag slapen bij Dennis & Lars in de witte villa. Lekker dichtbij en geen BOB nodig! Dit feest was iets minder geslaagd, maar we hebben ons onderling prima kunnen vermaken. Geen enkel lid van de schoolstaf of niemand van de ouders waren op dit feest aanwezig, alleen maar NL studenten waarvan er maar 2 binding hadden met de school…. Maja, een avondje stappen is geen probleem!

De daaropvolgende week (16 t/m 22 november) stond onze hele agenda volgeschreven. Zoveel te doen… zoveel te regelen… zo druk!!! Opnieuw was de week gevuld met dinsdag Greyton, woensdag Genadendal (die opnieuw niet doorging!!) en donderdag Berea. Tussendoor ontzettend veel doen voor onze scriptie en veel werk verzetten voor de community day die op 5 december plaats vindt. Druk druk druk druk druk druk druk… maar wel leuk druk!

Donderdag de 19de was er opnieuw een feest. Rianne is inmiddels al weer naar huis en dus was er een surprise party voor haar geregeld. Tranen in haar ogen had ze toen ze binnen kwam en ons allemaal zag zitten. Geweldig! Een avond ook om niet snel te vergeten aangezien we 2 ezels in Genadendal hebben… ’s morgens had Daan zijn sleutels in de auto laten liggen en moest ervoor op en neer naar Kaapstad om de reserve sleutel op te halen met een auto van een andere Genadendaler. ’s Avonds overkomt Robert precies hetzelfde…. Na veel klooien en proberen kwam Paddy met een lange staaf die we door het kiertje van de ruit konden wringen en de deur open konden maken. Niet naar Kaapstad, lekker thuis slapen!

Zaterdag 21 november was na al het drukke werk van de afgelopen week onze rustdag. We hadden sowieso besloten er een rustig weekend van te maken, maar dat was eigenlijk alleen gepland voor de zondag. Uiteindelijk besloten we er een “mannen-zaterdag” van te maken. Dennis, Lars, Robert & ik gingen naar het strand in Strand. De hele dag lekker bakken, voetballen en zwemmen. Bakken hebben we gedaan, want inmiddels ben ik mijn huid al kwijt (helemaal vervelt). Zwemmen deden we ook en voetballen uiteraard op het strand tegen de plaatselijk jeugd die ook wel wilde voetballen. Een heerlijke dag die ’s avonds in Kaapstad werd afgesloten. We hadden een prima verdeling gemaakt. Lisanne & Majorie moesten voor het restaurant zorgen, Linda & Franka waren van het stappen en Robert & ik van het boarden. Lisanne & Majorie hadden de Italiaan om de hoek uitgekozen en we hebben er heerlijk gegeten, daarna naar Chrome een beetje een fatsoenlijke club ook om de hoek van het hostel. Om half 3 lag ik erin, tegelijk thuis gekomen met de andere 2 die-hards van de avond: Linda & Franka! Zondags dan Sandboarden in de woestijn/duinen van Atlantis bij Kaapstad. Het Sandboarden was heel erg leuk. Je bent in 10 seconden beneden, daarna moet je weer 2 minuten in het losse zand omhoog lopen. Bovendien kom je echt helemaal onder te zitten met zand en ook op de plekken waarvan je niet snapt hoe het daar komt! De douche ’s avonds thuis (na 2,5 uur rijden) was dan ook meer dan welkom!

Afgelopen week weer druk met de community day geweest en bezoek uit Nederland gehad. Dinsdag moesten we naar Bereaville komen, want er kwam bezoek uit Nederland. Een directeur en lerares van een school in Almere ofzo kwamen hier naar de school kijken en de principale Mr Edson wilde perse dat we aanwezig waren en dat we vertelde wat we hier allemaal doen. Linda & Franka moesten er ook zijn, want zij doen in Bereaville het buren voor buren project en zijn bezig een speeltuin te bouwen. Met zijn vieren een viering bijgewoond en met die mensen gepraat. Heel erg leuk. Komende dinsdag gaan Robert & ik alweer voor de laatste keer naar deze school om afscheid te nemen.. :’(

Woensdag hebben we nog maar een keer de kicksen onder gebonden en gevoetbald tegen Greyton. Met een prima op de been gebracht Nederlands team werd er maar net verloren. Scheelde ook deze keer niet veel: 6-1.

Opstelling:
Eddie
Daan, Danique, Robert, Dennis
Stein, Patrick, ik, Jeffrey
Tee Jay en Emile

Donderdag hebben we dan maar eens een feestje overgeslagen. Jolijn was jarig en dus werd er een poel party gegeven. Wij hebben verstek laten gaan omdat we met Linda & Franka een etentje + filmpje hadden staan. Dit stond al een dikke week vast en omdat we alle 4 weinig zin hadden in het feestje werd er besloten gewoon lekker met zijn vieren bij ons thuis te gaan eten en niet naar het feestje te gaan. We hebben heerlijk buiten ons etentje gehad en daarna de film Man on Fire gekeken. Een geslaagde avond.

Dan het allerlaatste van dit verslag. De community day van Grabouw op zaterdag 28 november. Een soort sportdagachtig thema wat voor de community jeugd zeker leuk was. Om 3 uur was het programma afgelopen en konden we op naar huis. Hoewel… de burgemeester had een braai bij zichzelf thuis georganiseerd voor alle studenten en ook wij mochten daar komen. Dus besloten we dit niet aan onze neus voorbij te laten gaan en naar de braai te gaan, waarop Dennis & Lars voorstelden om bij hun te blijven slapen. Geen probleem, doen we! Na de braai zijn we nog naar een soort bar geweest en hebben we nog een pilsje gedronken met Marlou, Lars, Dennis, Jeffrey, Robert, Anne, Ninke en ikzelf. Een geslaagd einde van de dag. Robert en ik hadden nergens op gerekend dus improviseren moesten we wel. Stappen in de shirtjes van Dennis & Lars en slapen met je hoofd op een trui… keertje weer eens wat anders!

De komende week word een hele druk week omdat we nog veel moeten regelen voor onze community day van komende zaterdag en Robert en ik druk zijn met het afronden van onze scriptie. Al met al zijn we momenteel hele bezige bijtjes!

Iedereen weer bedankt voor het lezen van mijn verslag. Hopelijk hebben jullie er weer een beetje van kunnen genieten, bijna net zoveel als dat ik hier geniet met 35 graden overdag. Niet elke dag, maar we hebben de afgelopen week zeker 4 dagen van dat weer gehad en als we Lisell moeten geloven word het zelf 40 graden. Dan sluit ik mezelf op in dit huis en kom er zeker niet meer uit!

Groetjes aan iedereen en tot snel maar weer!!!!

tata

  • 01 December 2009 - 15:09

    Richard:

    Hé Tom. Lekker hoor die verslagen. En hier is het maar kouder en kouder aan het worden.

    Trouwens: de C2 gaat kampioen worden!! 12/12 de laatste wedstrijd winnen en het kampioenschap is binnen.

    nog veel plezier en groetjes uit KUUK

  • 01 December 2009 - 15:15

    Je Held:

    Baas, mooi dat je het naar je zin hebt in ZA. Hier in Nederland is het nog altijd lekker rustig zo zonder jou. Blijf voorlopig nog maar weg!(We zien elkaar toch pas in mei dus das gunstig) Gelukkig kan ik ook lezen dat je iets aan school doet.. Erg opvallend ook dat je een keer geen braai in je verslag hebt staan. Gezien de foto concludeer ik dat je een kilootje of 10 mag bijschrijven. Die helm van Robert onder je shirt kan echt niet hoor! Ik ga 8 December naar A'dam voor visum. 5 Januari vlieg ik als het goed is naar the US of A. Ik zal over paar weken ook zo'n site aanmaken en dan kunde mij ook moi volgen.. Mijn laatste request: graag wat meer updates! Als ik je niet meer spreek voor 5 Dec: Fijne Sint Nicolaas! Die alle zwarte pieten de groeten van me.. muahahah! Dikke doei, liefs, je broer

  • 01 December 2009 - 18:25

    Mama:

    nou,nou het is weer van alles wat. Gelukkig een beetje minder braai, maar meer werk met de rest: je scriptie en het lesgeven op de scholen. We zijn blij dat je het nog steeds naar je zin hebt. Je bent al over de helft. groetjes

  • 08 December 2009 - 18:58

    Evelien:

    Ja schoonbroertje, geniet er nog van, want voor je het weet ben je weer in Nederland!!
    Mooie verhalen!

    xx

  • 11 December 2009 - 13:55

    Tante Janny:

    lieve tom

    Weer een mooi verslag maar nu iets meer gewerkt, dat werd ook wel tijd toch? Nog even en dan mag je weer naar huis.Nou bezig bijtje op naar het volgende verslag en veel plezier en succes. tot gauw.

    Groetjes en een dikke kus van ons allemaal

    Doei doei

  • 23 December 2009 - 10:58

    Buurman & Buurvrouw:

    Hey Tom, nog even en je bent alweer terug in ons koude landje... Wij wensen je hele fijne feestdagen en een bijzonder begin van 2010 in Afrika!

    Groetjes Frank & Sas

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Genadendal

Tom

Actief sinds 15 Juli 2009
Verslag gelezen: 167
Totaal aantal bezoekers 17384

Voorgaande reizen:

27 Augustus 2009 - 15 Januari 2010

Mijn eerste reis

Landen bezocht: