inmiddels alweer 8 weken in ZA - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Tom Vrenken - WaarBenJij.nu inmiddels alweer 8 weken in ZA - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Tom Vrenken - WaarBenJij.nu

inmiddels alweer 8 weken in ZA

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Tom

25 Oktober 2009 | Zuid-Afrika, Genadendal

Wamkelekile,

Inmiddels is het alweer 2 weken sinds mijn laatste reisverslag. Dat verslag zal iedereen zich nog wel kunnen herinneren. Dat was dat hele lange verslag over Kaapstad. Nu dan maar een update over hoe het ons nu verder vergaat! Ga er maar weer even goed voor zitten ;)

Op woensdag 7 oktober hebben we onze Academic Supervisor ontmoet. Hiervoor moesten we wel naar de Campus van CPUT die ligt in Bellville, een voorstad van Kaapstad. Ruim anderhalf uur rijden! Onze supervisor heet Etienne Joubert. Hij gaat Robert en mij nu in contact proberen te brengen met SAFA (de Zuid Afrikaanse KNVB). 2 weken verder en we hebben nog steeds niets gehoord. Afrikaans?

We hebben op zaterdag 10 oktober de schade tegen Greyton kunnen beperken tot wel eens waar opnieuw een verlies, maar een kleine 6-0 nederlaag. Ook deze keer hebben we weer een lekker potje kunnen ballen! We hebben er weer flink van genoten. Alleen heb ik er achteraf wel spijt van dat ik een sliding heb gemaakt op dat knollenveld. Misschien niet slim. Sinds die wedstrijd heb ik op mijn linkeronderbeen een schaafplek ter grootte van een gebalde vuist. Inmiddels is deze alweer bijna geheeld (lees er zit een korst op) en voel ik mij weer fit genoeg om zaterdag tegen Greyton u.i.t. ;) te spelen.

Op 10 / 10 hadden we het feestje van Anne, zij heeft hier haar rijbewijs gehaald en hoewel het waardeloos is in Nederland is ze er natuurlijk wel blij mee. Hier heb je maar ongeveer 5 lessen nodig van 100 rand. Dus 10 euro per les. Eerst haal je zeg maar je theorie. Daarna mag je dan lessen en mag je tevens met iemand die al wel zijn rijbewijs heeft in een gewone auto rond rijden. Er moet dan wel een grote witte stikker met een rode L achter op de auto geplakt zijn. Anne gaf er dus een feestje voor en dat was best gezellig. Daarna zijn we naar J&T geweest. Een club in Grabouw waar we nog een beetje gefeest hebben voor we naar bed gingen.

Maandag 12 oktober om 10 uur hadden Robert en ik een meeting in Caledon betreffende een voetbal toernooi. Om 10 uur was er nog niemand te bekennen, de meeting begon uiteindelijk ook pas om half 11. Typisch Zuid Afrikaans! We hebben afgesproken voor hen een toernooi schema te maken en deze komende maandag te presenteren. Daarna naar huis, want we moesten om 4 uur training geven aan de Boys van Genadendal en aangezien we de wedstrijd van die zaterdag al promotie hadden gebruikt en overal flyers hadden opgehangen voor het trainen wilden wij wel op tijd zijn. Uiteindelijk was er om 4 uur geen enkele jongen. Om kwart over 4 zijn we dan ook maar een beetje teleurgesteld weer naar huis gegaan!

Op dinsdag (13 oktober) begon ons werk dan toch echt! We gingen echt gymles geven op de High School. We moesten om kwart over 7 aanwezig zijn, om kwart over 6 ging de wekker al!! Dus wij hartstikke vroeg op, begon onze eerste les pas kwart over 8… wat we in die tussentijd gedaan hebben? Naar een klein gebed geluisterd en zitten wachten.. heel veel wachten!! We hebben verder een prima dag gehad en we hebben eindelijk echt weer les gegeven, wat zeker leuk en lekker was. Ook proberen we steeds meer Afrikaans te praten. We worden daartoe steeds meer gedwongen!

Woensdag (14 oktober) was het de beurt aan Genadendal Primary School. Hier begonnen de lessen gelukkig wel op tijd, alleen moesten we hier met uitleggen veel meer ons best doen. Sommigen verstaan geen woord Engels… leg dan je tik spel maar een uit! Uiteindelijk zijn we er met half Engels en half Afrikaans wel uitgekomen. “Ons praat nu een biekie meer Afrikaan, maar Afrikaan is voor ons nie makkelijk om te praat nie”. Het enige wat we zeker niet leuk vonden en gelukkig maar 1 keer gezien hebben is dat er op de scholen nog geslagen mag worden. Robert probeerde in het Afrikaans uitleg te geven, daarop schoot een kind in de lach. Deze kreeg direct 4 echt harde tikken op zijn hoofd van de leraar. Wij keken elkaar stom verbaasd aan, maar hebben er maar niets van gezegd.

Donderdag (15 oktober) was onze laatste stage dag van de week. De vrijdag is ingeruimd om veel voor school te doen, net als de maandag! We stonden om half 7 op en waren om half 8 onderweg. Netjes kwart voor 8 aanwezig, want 8 uur begon onze les. Netjes gemeld bij de principale, stonden we om half 9 weer buiten. Hij had er niet meer op gerekend en het kon ook niet even ingepast worden! Sta je met je goede gedrag dus zo weer buiten! Zijn we maar meteen naar Greyton gereden om te zorgen dat we daar de komende week wel alles geregeld hebben! Onderweg kwamen we Daan en Lizelle tegen. Daan was die dag jarig en ging met Lizelle ontbijten in Greyton. Uiteindelijk zijn wij ook meegegaan. Een heerlijk Engels ontbijt genuttigd. Ei, worst, vegetables en een aardappel en dat om half 10 ‘s morgens!
In de middag stond er weer een training voor de jongens op het programma. Maandag waren er geen, nu waren er al 15! We boeken dus langzaam maar zeker vooruitgang. Bovendien zit er ook wel wat talent in, dus dat is leuk om mee te werken!
Zoals gezegd was Daan dus jarig (alweer 24 die jongen) en dat betekent….. een FEESTJE!!! Alsof we er nog niet genoeg hebben. Een gezellig feest waarbij iedereen opnieuw present was. Veel gelachen en erg veel lol gehad. We hebben het niet laat gemaakt ;).

Vrijdags (16 oktober) dan weer een Visbraai. Heb mijn eigen vlees maar meegenomen, want het was een Snoek braai en dat lust deze jongen niet! Dus lekker worst meegenomen en daar mooi opgepeuzeld. Het was voor de NL studenten gezellig, maar de andere mensen die een kaartje (van 15 rand) hadden gekocht kwamen hun doggybag halen en waren weer weg, terwijl wij even bleven hangen. Uiteindelijk waren we om 10 uur thuis, waarna we nog wat voetbal konden kijken op tv, maar toen sliep ik al half op de bank.

Zaterdag (17 oktober) geen voetbal voor deze jongen. De wond was niet mooi geheeld en dus kon ik niet spelen. Robert had er geen zin in en dus speelde een aantal jongens met wat NL meiden tegen een bij elkaar geraapt Afrikaans Genadedaals team. De NL studenten verloren uiteindelijk met 6-3 ofzo. De vorige keer wonnen we van (ongeveer hetzelfde) team met 6-2. Robert & ik worden toch gemist! :)

Zondag (18 oktober) dan uiteindelijk lekker naar het strand gegaan bij Hermanus. Alexander vertelde dat er een Nederlandse strandtent met kroketten zat genaamd Dutchies. Nou, wij hadden intussen wel weer zin in een echte lekkere Hollandse kroket! Die hebben we dus ook genomen op brood met remia frietsaus (dat laatste dachten we erbij). Het was lekker. Ook lekker in zee wat gedobberd en Robert & ik hebben een balletje getrapt op het strand terwijl de meiden lagen te zonnen (doen niet anders)! Robert & ik hadden onze bbq meegenomen en aan het einde van de middag hebben we die aangemaakt en konden we allemaal ons zelf meegenomen vlees lekker opeten. Een leuke dag!

Maandagmiddag (19 oktober) hadden we onze 3de training voor de jongens en deze keer hebben we met 20 jongens gewerkt. Inmiddels zijn we al benieuwd naar de training van donderdag. Hoeveel boys zullen er dan op komen dagen?? Meer? Minder? Wat ons wel opviel is de discipline die de boys hebben. Een aantal was netjes op tijd, maar sommige komen gewoon kwart over 4 aan. Onze straf daarop is 2 rondjes. En zonder mokken of tegenspraak rennen ze meteen bij je weg en sluiten daarna keurig aan. Ik stond stom verbaasd te kijken. Geen smoesjes, geen gehannes. Helemaal niks, gewoon rondjes lopen! Moet je in Nederland eens tegen een speler zeggen…..

Dinsdag (20 oktober:)) opnieuw les gegeven op de high school. We moesten voetbal geven en hebben aardig wat ‘ruwe’ diamanten rond zien lopen. Inmiddels spelen we met de gedachten een high school team op poten te zetten. Het zijn nog wilde plannen, maar wie weet! ‘s Avonds hebben we kunnen genieten van de live wedstrijd Liverpool – Olympique Lyonnaise! Daan en Alexander kwamen hier mee genieten en we hebben een leuke pot gezien. Blij dat wij een tv met ontvangst hebben.:)

Woensdag (21 oktober) was het de beurt dan aan Greyton. Ik denk dat ik nog nooit zo’n zware dag heb gehad. De kinderen waren gewoon ronduit brutaal en luisterden totaal niet naar ons. We deden ons best in het Engels en zelfs in het Afrikaans, maar beiden hielp voor geen meter! Een leerling die ik wegstuurde begon me in het Afrikaans voor van alles en nog wat uit te maken en daarna vertrok ie nog niet… erg lastig! In Afrika gebeurt de opvoeding zonder praten, maar met harde hand. Dus slaan! Sommige leraren zoals wij hadden meegemaakt doen dat ook nog. Daardoor hebben zij de klassen nog echt helemaal in de hand. Maar in Greyton heeft het schoolhoofd dat afgeschaft. Officieel mag het ook helemaal niet, maar het gebeurt wel gewoon. Vandaar dat de kids dus zo zwaar lastig waren!! Toen we woensdag middag thuis kwamen hebben we van de vermoeidheid die we hadden opgelopen gedurende de dag zelfs geslapen. Robert viel met lezen in slaap, ik met werken voor school achter de laptop op de bank. ‘s Avonds hebben we vervolgens Real Madrid – AC Milan gekeken. Wat een pot was dat zeg!!! Niet te geloven!

Donderdag (22 oktober) hadden we een lekkere dag. In Bereaville zijn de kinderen veel liever, alleen hadden we maar 30 minuten per klas (lees 20 minuten effectieve lestijd). Er kwam ook een lerares veel te laat, waardoor we maar 10 minuten hadden voor haar klas.

Nou, volgens mij heb ik weer genoeg verteld over onze belevenissen hier. Vind het erg leuk dat jullie mijn verslagen lezen en vind het ook erg leuk om de reacties daarop te lezen! :)

“Ons gaan verder met die studie! En ons gaan nog baie geniet van die son hier die dag!”

“Ons moet biekie meer Afrikaan praat, dus ons moet oefen!”

Tot de volgende keer,

tata

• 25 Oktober 2009 - 20:50

Tante Janny:

lieve tom,
    Zo weer een heel verhaal. Van alles meegemaakt en gedaan, maar jij kunt beter niet meer voetballen, je ziet wat er gebeurt, voetballen moet je aan de echte overlaten!!!!!
    Gaat het nu beter met je been????Je ziet dat er overal op scholen anders gestraft wordt, maar slaan is niet goed ik kan me voorstellen toen je dat zag, dat je niet wist hoe je het had. Nou tom verder veel succes en hopen dat het allemaal wat wil vlotte om iets op poten te krijgen, het gaat je lukken! Groetjes van ons allemaal en een dikke kus. Doei doei tot gauw.

• 25 Oktober 2009 - 20:56

Delano:

hoi tom

alles goed? met mij wel.
    tot de volgende keer.

doei doei